tiistai 12. maaliskuuta 2013

Metallituotemaalaus, ammattiosaamisen näyttö

Näytössäni maalaan junanosia, ensimmäiseksi valitsen maalattavat osaat, sitten otan pöydän ja laitan siihen puhtaan pahvin. Osista putsataan suurimmat liat ensin käsin veitsellä ja lastalla, suojavarusteet ovat haalarit, hanskat, turvakengät ja suojalasit.  Käsinputsauksen jälkeen osat laitetaan pesukoneeseen jossa pesuaineena käytetään lipeää. Pesun jälkeen osat kuivataan, koska seuraavaksi osat laitetaan sinkoon, jossa osat puhalletaan teräskuulilla ja jos osat ovat märkiä kuulat kasaantuvat   ja sinko tukkiutuu. Kun singon puhallus on valmis osat poistetaan singosta ja sen jälkeen osien "urat" suojataan maalarinteipillä ja asetellaan rimojen päälle,  jotta osat eivät jää maalauksen jälkeen pöytään kiinni. Seuraavaksi pöytä viedään maalauskammioon. Seuraavana haetaan hengityssuojain ja kumihanskat muiden suojavarusteiden lisäksi ja sitten tekemään maali, joka on temalac FD50 jonka sekoitussuhde 5:1, ohenne 1006 ja siihen ei tule kovetetta. Ruiskutu tulee valita sen mukaan, että ainesuuttimen koko on 2,0-2,5. Kun maali on ruiskussa mennään kammioon (ja muistetaan tarkistaa että imuri on päällä) ja ruvetaan maalaamaan aloittaen reunoista ja sen jälkeen päältä. Pidetään n.10min haihdutus tauko sen jälkeen käänetään osat ja maalataan toinen puoli. Maalauksen jälkeen ruisku pestään pesutinnerillä, jos maalia jää yli sen voi kaataa takaisin pönttöönsä, koska maalissa ei ole kovetetta. Pesussa käytettyä tinneriä ei saa kaataa viemäriin vaan sille tarkoitettuun jäteastiaan. Osat ovat pakkausvalmiita 2:n päivän päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti